luni, 8 decembrie 2014

Evaluare la informatică iniţială, sumativă si formativă

Evaluare la informatică 

Evaluarea reprezintă o acţiune ,care constă în raportarea rezultatelor obţinute la un sistem de criterii specifice.Actul evaluării presupune :
  • măsurarea;
  • aprecierea rezultatelor;
    Obiectul de studiu informatica prin conţinutul şi forma de organizare permite aplicarea celor mai avansate forme şi metode de evaluare începînd de la observarea în clasă pînă la utilizarea calculatorului pentru testarea cunoştinţelor.
    Metode de compararea presupun următoarele tehnici de evaluare:
  1. Observarea şi aprecierea verbală;
  2. Chestionarea orală;
  3. Lucrările scrise;
  4. Testele docimologice;
  5. Verificarea cunoştinţelor prin  lucrări practice;
  6. Verificarea cunoştinţelor prin utilizarea calculatorului;
  7. Proiectele şi portofoliile;
  8. Examenele; etc.
   Fiecare din aceste tehnici îşi au avantajele şi dezavantajele sale.
   Cele mai avantajoase tehnici de verificare a cunoştinţelor sunt testele docimologice. Avantajele acestui tip de evaluare ar fi:
  • într-un timp scurt profesorul poate evalua toţi elevii clasei;
  • poate diagnostica  lacunele predare-învăţare şi îmbunătăţi acest proces;
   Itemii utilizaţi sunt uşor de construit, iar răspunsurile să corespundă rezultatuluiînvăţării urmărit de profesor
  • într-un interval de tip redus poate fi verificat un volummare de informaţie;
  • elevii pot cuprinde o gamă largă de conţinuturi studiate;
  • acest tip de test impun elevii să fie pregătiţi permanent.
   Teoria şi practica evaluării  evidenţiază mai multe criterii pot fi clasificaţi itemii incluși în  testele docimologice. Unul din aceste criterii , cel mai des utilizat este al gradului de obiectivitate, în funcție de aceasta itemii pot fi clasificați în 3 mari categorii :

  • itemi obiectivi;
  • itemi semiobiectivi;
  • itemi subiectivi. 
Itemii obiectivi-  asigură un grad înalt de obiectivitate în măsurarea rezultatelor școlare. Răspunsul așteptat este bine determinat ca și notarea acestuia. Acest tip de item încadrează următorii itemi: 

  1. cu alegere duală;
  2. de tip pereche;
  3. cu alegere multiplă;
  4. cauză-efect.
Itemii semiobiectivi- permit ca răspunsul așteptat să nu fie întotdeauna unic determiat. Modalitatea de corectare și notare inducînd uneori mici diferențe de la un proiector la altul. Astfel de itemi sunt:

  1. cu răspuns scurt;
  2. întrebari structurate;
 Itemii subiectivi - solicită un răspuns amplu care permite valorificarea capacităților creative ale elevilor, sunt ușor de construit, însă trebuie să se țină contul de modul de elaborare a schemei de notare. Itemii sunt clasificați:

  1. rezolvarea de problemă;
  2. eseul structurat;
  3. eseul nestructurat.         

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu