vineri, 21 noiembrie 2014

Taxonomiile obiectivelor

Taxonomiile obiectivelor

     Taxonomiile obiectivelor reprezintă o clasificare sistematică a procesului de învățămînt.
    
      Obiectivul este o reflectare anticipată a rezultatului învățării ce se produce în cadrul unei secvențe educaționale, concentrîndu-se asupra rezultatului la care trebuie să ajungă într-o secvență determinată proiectîndu-l  sub forma unui "dat", care poate fi detectat si evaluat.
     Scopul se concentrează asupra desfășurării acțiunii, anticipîndu-i  etapele și operațiile prin prisma unei finalități generale mai îndepartate.
Formularea obiectivelor operaționale țin de unele cerințe cum ar fi:

  1. să fie clare ,explicite cît pentru elev cît și pentru profesor;
  2. să fie accesibile majorității elevilor și realizabile în interval de timp efectiv;
  3. să corespundă particularităților de vîrstă a elevilor și pregătirii anterioare;
  4. să nu fie prea numeroase;
  5. să descrie un comportament observabil și măsurabil;
  6. să vizeze o operție singulară;
  7. să fie transmisibilă de la situația pedagogică la o situație reală din viață;
  8. să reflecte activitatea elevului și nu a  profesorului.

    Una din cele  mai cunoscute taxonomii este taxonomia lui Bloom, bazată pe obiective cognitive care poate fi complactată de taxonomia lui Krathwohe și este bazată pe domeniul afectiv și taxonomia lui Simpson -bazată pe  domeniul psihomotor. 
    Pentru  fiecare domeniu sînt identificate competențe care marchiază creșterii pe fiecare neveluri Bloom a identificat stadile învățării urmarînd firul logic al gîndirii:
-înainte de orioce trebuie să cunoști conceptul,apoi să-l înveți, apoi să-l poți aplica, să-l poți analiza, să fii capabil, să sintetizezi și să evaluezi.
 În anul 2001 ele au fost revizuite și formulate sub forma unor verbe:

  1.  A ține minte-a recunoaște, a descrie, a indentifica, a numi, a găsi;
  2.  A înțelege-a intrepreta, a sumariza, a parafaza, a clasifica, a compara și a exemplifica;
  3.  A aplica-a implenta, a folosi, și a executa.
  4.  A analiza- a compara, a organiza, a atribui, a siblinia, a structura și a integra;
  5.  A evalua- a verifica, a critica, a experimenta, a judeca, a detecta, a testa, a monitoriza.
  6.  A crea- a construi, a planifica, a inventa și a face.


Pentru domeniu afectiv:

  •  receptare
  •  reacție sau răspuns
  •  valorizare
  •  organizare
  •  caracterizare
  •  evaluare


Pentru domeniul psihomotor:

  •  percepere
  •  dispoziție
  •  reacție dirijată
  •  automatism
  •  reacție complexă
  •  evaluare

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu